2008 in CD’s: #01: Radiohead – In Rainbows

3 januari 2008

Radiohead In Rainbows

Als een mens een belofte maakt, dan zal hij die moeten nakomen. En zo ook de belofte om elke week van het nieuwe jaar een CD (of een EP) te kopen. En hoe kon ik het nieuwe jaar beter inzetten dan één van de betere en misschien wel meest memorabele album van het afgelopen jaar te kopen?

Ik was nooit een grote fan van Radiohead, dat kan Scorpix wel beamen, maar het laatste jaar bleef mijn nieuwsgierigheid toch wel groot. Mijn beste maat vindt het een geweldige groep, hij heeft er zelfs een t-shirt van (wat in mijn vriendengroep toch wel enige affiniteit met de betrokken band betekent), en op last.fm blijft het één van de populairste bands. Dus besloot ik om de voorgaande cd’s eens te lenen en te beluisteren, en eerlijk gezegd vond ik er niet zoveel aan. Maar na een tijd begon ik wel in dat specifieke (en toch veelzijdige) Radiohead-geluid te komen.

En toen kwam hun laatste album uit, het eerste grote album dat een eenzijdig-digitale release met een pay-what-you-want-prijs verkoos, een nieuwsfeit dat binnen dertig jaar nog altijd zal meegaan. Natuurlijker wijze gingen ze het album niet enkel digitaal verkopen, er zit nog altijd teveel geld in CD- en vinylverkoop, zéker voor een grote band als Radiohead.

Getuige daarvan is het aanschaffen van het schijfje door mezelf. Nu is niet alleen het digitaal verkopen van het album een origineel feit, ook is het doosje waarin de cd verkocht wordt iets heel speciaals. Het is eigenlijk een kartonnen verpakking voor een doe-het-zelf-doosje, met stickers voor op het doosje, met een cd in hoesje (zoals dat in die gezellige familiaire cd-winkels ook nog het geval is) en een tekstenboekje, waarmee je dan, in een plastieken doosje, zelf je Radiohead-cd kan maken.

En de nummers, stuk voor stuk prachtige lappen muziek. In de vorige cd’s gingen ze soms wat uit de bocht met het experimentele werk, volgens mij. Hun grootste nummers zijn toch nog altijd de rockerige kant van Radiohead (getuige last.fm en de Tijdloze), en het lijkt mij dat ze dat rockerige en dat experimentele héél mooi gebalanceerd gekregen hebben op dit album.

De tracklisting:

  1. 15 Step
  2. Bodysnatchers
  3. Nude
  4. Weird Fishes Arpeggi
  5. All I Need
  6. Faust Arp
  7. Reckoner
  8. House of Cards
  9. Jigsaw Falling into Place
  10. Videotape

Metacritic-rating: 88%

One Response to “2008 in CD’s: #01: Radiohead – In Rainbows”


Geef een reactie

