2008 in CD’s: #02: The Clash – London Calling

9 januari 2008

London Calling was het derde album van The Clash, als opvolger van The Clash en van Give ‘Em Enough Rope. Het album kwam op 14 december 1979 uit in het Verenigd Koninkrijk, en de eerste week van januari in de Verenigde Staten van Amerika, en werd de commerciële doorbraak voor Joe Strummer en co.

In de Rolling Stones 500-lijst stond het album op de achtste plaats, en krijgt een volle 100% van MetaCritic (gebaseerd op 12 reviews). En het is sinds jaar en dag het meestbeluisterde The Clash-album op last.fm.

Het is zeer anti-establishment en dat werd al duidelijk bij het uitbrengen van het album, toen nog op een dubbel-LP. De bandleden vroegen aan de platenfirma of ze bij een single-LP-album een gratis 12″-single bij in de hoes mochten steken. De platenbonzen gingen akkoord, en The Clash besloot om van de tweede vinyl gewoon het tweede deel van het album te maken.

De cover is een foto van Paul Simonon die zijn gitaar kapotsmijt. De fotograaf was helemaal niet tevreden over de foto, want ze moest achteruit wijken terwijl Paul zijn gang ging, waardoor de foto onscherp werd. Toch besloot Joe Strummer de foto als cover te gebruiken, samen met een lettertype en -schikking die aan het eerste album van Elvis Presley doet denken. De foto werd later door Q-magazine uitgeroepen als “beste rock&roll-foto ooit” en de restanten van de gitaar vallen nog altijd te bezichtigen in de Rock and Roll Hall of Fame in Cleveland.

The Clash zal altijd één van mijn favoriete bands blijven, ook al had ik voorheen geen enkel album van hen in mijn collectie (enkel een best-of). Ik ben zeer blij dat ik de stap uiteindelijk toch genomen heb, en ik weet zéker dat dit niet het laatste album zal zijn dat ik aanschaf van The Clash.

Tracklisting:

  1. London Calling
  2. Brand New Cadillac
  3. Jimmy Jazz
  4. Hateful
  5. Rudy Can’t Fail
  6. Spanish Bombs
  7. The Right Profile
  8. Lost In The Supermarket
  9. Clampdown
  10. The Guns Of Brixton
  11. Wrong ‘Em Boyo
  12. Death Or Glory
  13. Koka Kola
  14. The Card Cheat
  15. Lover’s Rock
  16. Four Horsemen
  17. I’m Not Down
  18. Revolution Rock
  19. Train In Vain
3 Responses to “2008 in CD’s: #02: The Clash – London Calling”

  1. xixarro Says:

    Mijn collega zet die cd hier ook regelmatig op, maar ’t is toch mijn ding niet. veel te snel beu gehoord geraakt.

  2. karin Says:

    Nog steeds een super album (maar eigenlijk ALLES van the Clash)! Beetje jeugdsentiment 🙂

  3. Dungeon Says:

    Zeer bijzonder album met elementen uit verschillende hoeken van de muziek maar niet in 1 hokje te plaatsen. Ik moest als newbie een aantal jaren terug toen ik voor het eerst de naald op het vinyl zette wel even wennen. Na een aantal keer luisteren was ik verslaafd, maar zo gaat het vaak met mooie platen.


Geef een reactie

