2008 in CD’s: #08: DJ Shadow – Endtroducing….

2 maart 2008

Samen met mede-Jos Scorpix liep ik rond in de Bilbo in Leuven, alwaar ze veel classics hebben aan 8 euro. Eigenlijk had ik totaal geen idee wat ik ging kopen om deze reeks vol te blijven houden. Ik had wel al een idee voor een bepaald album, maar dacht dat ze dat zeker niet gingen hebben, blijkbaar hadden ze het wel. Maar over dat album ga ik het volgende keer pas hebben.

Toen we voorbij de hip-hop bakken liepen liet ik mij ontvallen dat het toch wel zeer spijtig is dat ze geen albums van J Dilla liggen hadden, en dat ik die nergens vond. Even later viel Scorpix’ oog op Endtroducing…., het eerste album van DJ Shadow, en raadde mij dat ten volle aan. Allemaal samples van oude onbekende nummers, horror-movie-soundtracks en gesproken stukjes uit diezelfde films, en dat alles magistraal van mekaar geknipt en aan mekaar geplakt, met behulp van één machine: de Akaï MPC60, een 12-bit sampler.

Het album is een geweldig hoogtepunt in de sample-cultuur. DJ Shadow gebruikt niet alleen de samples om easy peasy een nieuw nummer te maken, hij gebruikt ze als een eerbetoon aan de originele vergeten versies. Het album is ook wel wat donkerder getint, en heeft elke keer je het beluisterd wel een andere betekenis, een andere emotionele waarde.

Tracklisting:

  1. Best Foot Forward
  2. Building Steam With A Grain Of Salt
  3. The Number Song
  4. Changeling
  5. Transmission 1
  6. What Does You Soul Look Like (Part 4)
  7. Untitled
  8. Stem / Long Stem
  9. Transmission 2
  10. Mutual Slump
  11. Organ Donor
  12. Why Hip Hop Sucks In ’96
  13. Midnight In A Perfect World
  14. Napalm Brain – Scatter Brain
  15. What Does Your Soul Look Like (Part 1 – Blue Sky Revisit)
  16. Transmission 3
4 Responses to “2008 in CD’s: #08: DJ Shadow – Endtroducing….”

  1. ieviewonder Says:

    Idd een bom van een plaat.
    Check ook even “Solesides presents greatest bumps”, waarop naast DJ Shadow ook Blackalicious en Latyrx en nog anderen te horen zijn. Supervette plaat (ook al een heel tijdje uit, dus misschien binnenkort ook in de promobakken.
    Voor nog meer Shadow kan ik ook nog Quannum aanraden, naast Shadow ook Latyrx, Lyrics Born en Divine Styler.
    En natuurlijk ook nog de opvolger van Endtroducing, namelijk the Private Press.

  2. girl Says:

    en het heeft 12 jaar geduurd voor u om die plaat te ontdekken?
    damn…


  3. Woow weeral toeval, ik kocht vandaag the private press (samen met nog twee andere platen) zal voor mij iets zijn om volgende week te posten. Steengoeie plaat plaat trouwens, met de klassieker organ donor en stem/long stem. Dj shadow ruled the world.

  4. 14K Says:

    Inderdaad een steengoeie plaat! Die steekt al een tijdje in mijn bakken! 😉


Geef een reactie

