2008 in CD’s: #09: David Bowie – Scary Monsters… And Super Creeps

13 maart 2008

Ja, ik weet dat ik in deze rubriek een beetje achter loop. Na dit album liggen er al drie klaar om ook nog gepost te worden. Ik heb mij dus voorgenomen om deze rubriek niet meer te beloven als wekelijks, maar als een terugkerend feit. Als ik tegen het eind van het jaar aan mijn 50 cd’s kom, dan zal het wel goed zijn zeker?

Het album dat ik deze keer kocht was Scary Monsters van David Bowie. Ik wou al langer het werk van David Bowie een beetje beter leren kennen, maar ik kwam er nooit toe. Nadat de ongelooflijke BBC-reeks Life On Mars een vervolg kreeg met de titel Ashes To Ashes, dacht ik dat dit misschien de kans was om eens toe te happen. Life On Mars, als nummer, sprak mij net iets minder aan, mede door de herwerking van Jasper Steverlinck die in eenieders geheugen gegrift staat.

Het nummer Ashes To Ashes ken ik vooral van MTV-en-co in de programma’s “Essential Oldies”. Het intrigeerde mij vooral dat enkele elementen uit de serie terugkwamen in de clip, en blijkbaar ook op de hoes, en in het boekje.

Het album kwam uit in 1980, en katapulteerde zichzelf naar de eerste plaats van de UK-charts. Co-producer Tony Visconti beschreef dat Bowie voor dit album een minder experimentele aanpak hanteerde, maar eerder een commercie-gerichte sound in gedachten had.

Q Magazine plaatste deze plaat op de 30e plaats in de lijst “100 Greatest British Albums Ever”. Pitchfork vond het het 93e beste album van de 80s.

Tracklisting:

  1. It’s No Game (No. 1)
  2. Up the Hill Backwards
  3. Scary Monsters (and Super Creeps)
  4. Ashes to Ashes
  5. Fashion
  6. Teenage Wildlife
  7. Scream Like a Baby
  8. Kingdom Come
  9. Because You’re Young
  10. It’s No Game (No. 2)

One Response to “2008 in CD’s: #09: David Bowie – Scary Monsters… And Super Creeps”

  1. boskabout Says:

    Op Les Transardentes heeft SebastiAn Life On Mars gedraaid. Was dat het origineel, of een remix?


Geef een reactie

