2008 in CD’s: #15: dEUS – Vantage Point

27 april 2008

Toen dEUS hun vorige album uitbrachtten was is zowat de enige die zei dat het hun beste album tot op heden was. Feit was dat ik niet helemaal op de hoogte was van hun discography, en dat ik elk album slechts één, of hooguit twee, keer had geluisterd. En toch had dat album iets wat de anderen niet hadden. Een soort van rockyness, dat was de naam die ik er speciaal voor uitvond.

Nu ze Vantage Point op de wereld loslaten, moet ik mijn mening toch duchtig herzien. Dit album is nog een héél pak beter. En nu kan ik eindelijk het woord “rockyness” wegsmijten, en het correcter omschrijven als de Mauro-factor.

Ja, wat dEUS vroeger maakte was OOK goed, zonder twijfel. Maar Mauro blijkt toch wel een grote meerwaarde voor de groep op te leveren. En de grote vriendenkring van tOM bARMAN komt ook handig van pas. Zo horen we de zangeres van Mintzkov passeren, mooie stem, maar ik val er niet van achterover. Een nummer dat mij wel recht op mijn ruggengraat raakt is de nieuwe single Slow, met Karin Dreijer Anderson van The Knife. The Architect was ook al een prachtige single, en openingsnummer When She Comes Down doet mij elke ochtend met een glimlach uit mijn bed stappen.

Ze hebben alweer een prachtig album op hun CV bijgeschreven, en op het einde van het jaar waarschijnlijk weer enkele nummers meer in de tijdloze, of we het nu leuk vinden of niet!

Tracklisting:

  1. When She Comes Down
  2. Oh Your God
  3. Eternal Woman
  4. Favourite Game
  5. Slow
  6. The Architect
  7. Is A Robot
  8. Smokers Reflect
  9. The Vanishing Of Maria Schneider
  10. Popular Culture

2 Responses to “2008 in CD’s: #15: dEUS – Vantage Point”

  1. GHOZZA Says:

    Ik ben het helemaal met je eens Davy🙂 ik vind deze een pak coherenter en samenhangender dan Pocket Revolution … maar ik raad je toch ten zeerste aan om je ook ‘ns “écht” in Worst Case Scenario en In a Bar, Under the Sea en The Ideal Crash te verdiepen… dat zijn gewoon echte pareltjes; meesterwerken zouden ze in haspengouwen zeggen … de rockyness is dan misschien weg, maar wat je daar voor in de plaats krijgt kan soms vergeleken worden met goede sex

  2. dikkevis Says:

    dEUS zuigt echt aars en de grootste aars staat vooraan. Diene barman moet zich eens realiseren dat hij niet veel beter is dan een simpele barman in een buurtcafé. Als ge ze vergelijkt met de mannen van Soulwax, die veel meer te bieden hebben en nog steeds zeer bescheiden blijven, dan ziet ge pas wat voor een loser dienen Tom is. Waarschijnlijk gewoon zwaar gefrustreerd omdat zijn penis ni werkt!


Geef een reactie

